Jak prowadzić zaopatrzenie sklepu ze zdrową żywnością?

Zdrowa żywność to jeden z najgorętszych tematów ostatnich lat. Nic dziwnego — coraz bardziej świadome społeczeństwo chce dobrze się odżywiać i cieszyć zdrowiem jak najdłużej, a właściciele sklepów coraz chętniej wprowadzają do swojej oferty produkty eko, bio, oraz dla osób ze specjalnymi wymaganiami dietetycznymi. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, warto rozpocząć i kontynuować wprowadzanie do swoich sklepów zdrowe jedzenie. Jak prowadzić takie zaopatrzenie? Czego w sklepie ze zdrową żywnością nie może zabraknąć? Czy to rynek, na którym jest jeszcze miejsce na nowe sklepy?

Spis treści:

Jak poprawnie zaopatrywać sklep ze zdrową żywnością?

Zaopatrzenie sklepu ze zdrową żywnością — nie tylko produkty bez cukru

Myśląc o zdrowej żywności, wiele osób od razu przywołuje na myśl produkty bez cukru, laktozy czy glutenu. To bardzo ważny filar zdrowej żywności, w końcu cukier nie bez powodu nazywany jest "białą śmiercią", a gluten czy laktoza mogą być źródłem uczulenia. W sklepach ze zdrową żywnością powinny znaleźć się produkty, w których cukier zastąpiony jest zdrowszymi odpowiednikami takimi jak stewia czy erytrytol.

Jednak zdrowa żywność to nie tylko produkty bez cukru. Zaopatrzenie sklepu ze zdrową żywnością powinno obejmować także żywność ekologiczną i wszelkie produkty pozbawione konserwantów czy syropu glukozowo-fruktozowego. Wśród zdrowej żywności można znaleźć naprawdę bogaty wybór różnego typu jedzenia — słodyczy, soków, przetworów, olejów, a nawet suplementów diety.

Postaw na różnorodność

Jeśli dopiero zaczynasz wprowadzać w swoim sklepie produkty eko, pamiętaj, że zaopatrzenie sklepu ze zdrową żywnością powinno zależeć od potrzeb twoich klientów. Jednak skąd dowiedzieć się czego oczekują? Najlepiej już na początku zrobić osobny dział w sklepie, w którym znajdować się będzie zdrowa żywność.

Im większy wybór, tym łatwiej będzie ci określić, co najbardziej trafia do konsumentów i jakiego typu żywności zamawiać najwięcej. Jeśli nie chcesz poświęcać temu osobnej przestrzeni w swoim sklepie, możesz wpleść zdrowe odpowiedniki między regularne produkty. Tym sposobem pomożesz zachęcić do nich ludzi, którzy wcale nie planowali robić zdrowych zakupów, ale widząc takie towary, postanowili spróbować. Warto je oznaczyć w charakterystyczny sposób, żeby klienci, którzy kupują produkty z danej kategorii, zauważyli zdrowsze nowalijki i skojarzyli je z konkretną ofertą/kolorem/oznaczeniem w Twoim sklepie.

Wąski rynek

Sklepy z żywnością ekologiczną w Polsce są coraz popularniejsze, ale wciąż nie jest ich wiele. Dzięki temu łatwiej wybić się na wciąż rozwijającym się rynku. Z badań przeprowadzonych w 2020 roku, wynika, że żywność eko to zaledwie 0,5 % całego polskiego rynku spożywczego. Nie trudno wywnioskować, że to dobry czas na rozkręcanie tego typu działalności.

Oczywiście nie musisz startować od zera. Nawet jeśli już posiadasz sklep spożywczy, wprowadzenie do niego zdrowej żywności może stać się prawdziwym przełomem i przyciągnąć nowych klientów. Osoby zainteresowane tym tematem nie mają łatwo — w końcu sklepów specjalizujących się w tego typu produktach wciąż nie jest zbyt wiele. Dlatego warto wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom i stworzyć miejsce, do którego będą mogły wracać i robić naprawdę spore zakupy.

Jeśli chcesz, by tak się stało, zadbaj o dobre zaopatrzenie sklepu ze zdrową żywnością. Zamiast stawiać na wymyślne produkty, o których nikt nie słyszał, zaopatrz swój sklep w rzeczy, które Polacy kupują codziennie. Oczywiście postaw na ich zdrowe zamienniki. Podstawa to oczywiście owoce, warzywa i pieczywo, które są w końcu kupowane najczęściej. Nie zapomnij o nabiale, również tym bez laktozy, zdrowych przekąskach, orzechach czy słodyczach bez cukru. Przemyśl wprowadzenie ciekawych promocji, szczególnie na tą ostatnią kategorię produktów, w okresie (na przykład) świąt.

Dobry sklep ze zdrową żywnością to taki, który jest dobrze zaopatrzony. Pozwól odkrywać swoim klientom nowe zamienniki tradycyjnych produktów i pokaż, że zdrowe nie musi być nudne. Sklepy ekologiczne to nisza, w której wciąż jest całkiem sporo miejsca. Na dodatek wzbudza coraz większe zainteresowanie klientów. Jest to więc odpowiedni czas, by poszerzyć, a nawet całkowicie zmienić asortyment sklepu ze zdrową żywnością.

© SolEx B2B