Rosnąca sieć sklepów stacjonarnych i internetowych, oferująca asortyment ze zdrową żywnością pływa na ciągły wzrost zainteresowania tego typu produktami. Dynamiczny rozwój branży powinien stanowić wystarczający dowód na to, że wciąż opłaca się inwestować w nią czas i pieniądze. Warto też korzystać z usług najlepszych dystrybutorów i hurtowni, dzięki którym prowadzenie punktu ze zdrową żywnością okaże się znacznie efektywniejsze.
Spis treści:
Jeszcze dekadę temu oferta zdrowej żywności przedstawiała się w naszym kraju dość skromnie — sieć punktów usługowych obejmowała głównie metropolie, z kolei w miejscowościach nieco mniejszych artykuły bio były praktycznie niedostępne.
Dzisiaj, wraz z upowszechnieniem internetu oraz coraz lepszym poziomem świadomości ekologicznej ogółu społeczeństwa, ów niekorzystny stan rzeczy ulega (na szczęście!) odwróceniu. Konsumenci dostrzegają zalety żywności wolnej od zanieczyszczeń i chemicznych polepszaczy, a przedsiębiorcy nie boją się już w taki biznes angażować. Korzyści dla jednych i drugich wydają się bezdyskusyjne.
Rozwój branży nie przebiega jednak bez pewnych komplikacji. W krajach "starej" Unii Europejskiej, gdzie rolnictwo ekologiczne funkcjonuje już od wielu lat, cena wytwarzanych przez nie produktów jest średnio o 30-60% wyższa niż wartość produktów konwencjonalnych. Na gruncie polskim różnice te okazują się jeszcze wyraźniejsze, chociaż już teraz możemy mówić o spektakularnych postępach.
Wynikają one głównie ze wzmożonego popytu na artykuły bio, który pociąga za sobą powstawanie kolejnych marek i wzmacnianie sieci dystrybucji. Biorąc to wszystko pod uwagę, w kolejnych latach należałoby się spodziewać stopniowego spadku cen, idącego w parze z poprawą konkurencyjności całej branży względem sektora konwencjonalnego.
Zarysowaną powyżej tendencję widać jeszcze lepiej na przykładzie konkretnych wartości liczbowych. W roku 2004, a zatem w okresie wstępowania Polski do UE, całkowita liczba rodzimych producentów ekologicznych wynosiła 3 760. Szesnaście lat później było ich w naszym kraju już 20 274. Progres wydaje się zatem ogromny, aczkolwiek dane z 2020 roku wypadają i tak dość blado na tle statystyk z roku 2013 - wówczas działało u nas aż 27 093 eko-producentów! Pozostaje mieć nadzieję na powrót owej optymistycznej tendencji w niedalekiej przyszłości.
Asortyment dla sklepów z żywnością ekologiczną jest dziś naprawdę spory — żaden właściciel punktu bio nie powinien narzekać na problemy z przyciągnięciem uwagi klientów. Cała sztuka polega na tym, aby wytrwale śledzić pojawiające się nowości oraz obserwować ich rynkową popularność.
W tym celu warto nawiązywać współpracę wyłącznie z głównymi dystrybutorami żywności, którzy dbają o ciągłą aktualizację swojej oferty. Najlepsi spośród nich zapewniają błyskawiczną wymianę informacji online, za pośrednictwem dedykowanych platform. Okazuje się to rozwiązaniem wygodnym i niezwykle efektywnym.
Samo pojęcie zdrowej żywności jest oczywiście rozległe. Mianem tym określa się zarówno produkty świeże (warzywa, owoce, nabiał), jak i rozmaite artykuły suche bądź przetworzone. Mogą to być więc mąki i makarony, przetwory owocowe oraz warzywne, popularne używki (jak kawa czy herbata), a także dania gotowe. Zwłaszcza te ostatnie zaskakują swoją pomysłowością. Znajdziemy wśród nich burgery wegetariańskie, tortille z otrębami albo wegańską wersję flaków. Można powiedzieć bez najmniejszej przesady, że każdy klient znajdzie tu coś dla siebie. Jedyne co stoi na przeszkodzie, to fakt, czy produkty te wchodzą w skład asortymentu dla sklepów z żywnością ekologiczną.
Niezwykle obiecującym działem spożywczych produktów ekologicznych są słodycze. Ich amatorzy mają możliwość wyboru pomiędzy ciastkami, czekoladami, batonami, chipsami czy nawet popcornem. Zdrowe słodkości przyciągną na pewno najmłodszych, choć i dorośli skuszą się ukradkiem na dietetyczny budyń czy galaretkę. Najciekawsze wydaje się wykorzystanie w zdrowych słodyczach zamienników sztucznych składników. Zamiast żelek z żelatyną — dostępne są żelki z pektynami. Zamiast cukru — jego brak, a skład opracowany w ten sposób, żeby smak pozostawał wciąż tak samo słodki.
Warto więc korzystać w pełni z asortymentu dla sklepów z żywnością ekologiczną, mając na uwadze trendy zakupowe, pojawiające się na rynku. Zamiast zaopatrywać swój sklep ze zdrową żywnością jedynie nowości, postaw na sprawdzone, kupowane na co dzień produkty. Warto, oprócz współpracy z hurtownią, poznać lokalnych producentów, piekarzy, którzy również mają na uwadze jakość i pochodzenie składników swoich produktów. Dzięki temu nie tylko dbasz o swoich klientów i ich zdrowie, ale również pomagasz i rozwijasz całą branżę ekobiznesu.